Monday, August 30

Gembala Kambing dan Pembohongannya

salam minggu minggu terakhir ramadhan..


lama senyap dan menyepi dari dunia belog. entry LAGU KANAK KANAK pon aku tak balas komen. maaf, tiba tiba ilang rasa blogging. terkecik ati mungkin. tapi bukan dengan kamu kamu. itu pasti. hujung minggu yang aku rasa panjang. dan mengejotkan. sebab......



masih ingat anda anda tentang cerita pengembala kambing yang menipu orang kampung. satu hari, pengembala kambing yang kebosanan menjaga kambing kambingnya mendapat idea untuk mengenakan orang kampung dengan menjerit jerit menyatakan serigala datang menyerang kambing gembalaanya.

seluruh orang kampung datang dengan senjata masing masing tapi bila sampai dilihat si pengembala ketawa keriangan penduduk rasa ditipu dan pulang dengan keadaan hampa. keesokkan hari nya, berlaku lagi perkara yang sama. penduduk ditipu lagi dengan omongan kosong si gembala kambing.

namun, sepandai pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua. bila serigala benar benar datang dan memakan kambing belaan si pengembala, beria ia si pengembala menjerit dan merayu kepada penduduk kampung. namun hasilnya, tiada seorang pon yang membantu kerana sudah acap kali dipermainkan.

pengajaran cerita si gembala kambing dan pembohongannya jelas. dan sepandai pandai tupai melompat memang akan jatuh. manusia pon sama. takkan sentiasa selamat dengan pura pura, bermuka muka, mengata dan memfitnah. semalam, bukan satu tapi lebih dari dua tiga tuduhan fitnah dilemparkan. dan bila orang yang bertanya dengan kau mahukan jawapan yang sebenarnya, dia terkejot! kerana apa yang aku cakap bercanggah dengan apa yang selama ini diberitahu. 

aku cakap manusia, aku tak pelik ada orang macam tu. sedangkan aku ada hal lagi besar dan masalah lagi rumit akibat kesan sikap manusia. dan aku tak terkejot, perempuan yang sebilik dengan aku, yang duk tunjuk baek mengaji lepas sembahyang tunjuk muka manis depan aku dan orang laen, tapi bila salah sorang dari empat orang laen penghuni rumah tu takde, habis segala aib dan fitnah dilontar, NAUZUBILLAH.

perbuatan melaga lagakan orang lain demi kepentingan sendiri memang perbuatan terkutuk. seagama, sebangsa, sejantina. umor yang lebih tua jauh lebih tua dari aku. tapi mempunyai perangai mengadu domba dan memalukan orang lain. bila aku bersemuka, bagi semua yang berkaitan kena batang hidung sendiri. pon tetap tak sedar diri. WALLAHUALAM.

mintak maaf tak ikhlas. harga diri dan perasaan malu pada sikap diri sendiri langsung tiada. memang memalukan.bila orang tanya kenapa buat benda macam tu, ada ayat MUNGKIN, KOT? apakah? aku mengingatkan diri aku sendiri untuk sedar dan jaga diri, sebagai manusia yang banyak kelemahan berjaga dan jangan sampai benda benda mengaibkan diketahui orang tidak sepatutnya.




p/s: masih ingat entry bermentaliti RENDAH ke?

28 comments:

Afiqah Azmee said...

lama lama sian plak kat budak pengembala tu huhu.





































tapi sapa suruh menipu hihhihi :D

lumut esoklusa said...

kambing2 sini comel2 taw aki..hakhak

redNing said...

tgh muhasabah diri

Uruchimaru @ kf said...

hrp adik aki baek2 saje saat ini...

ttg citer si kambing & si pengembala itu ade hikmahnye...

¶A.K.I¶ said...

afiqah!~

uhuhuhu...
kesian? ada jgk anda perasaan belas ihsan itu

¶A.K.I¶ said...

lumut esok semalam!~

ko ni kejap lumut pemakan ikan..
kejap lumut esoklusa~
grr! hehehe
kimslm kat kambeng2~

¶A.K.I¶ said...

redning!~

hmmmm

¶A.K.I¶ said...

senpai kf!~

alhamdulillah....
mudah mudahan setel sje

sue@p.l.e.i.a.d.e.s said...

ni bkn n3 bermentaliti rendah lorh.. ini n3 luahan feelin gtu...hehe..

manusia mmg sukar nk dipredict.. saboo ajer la..huhu

Linglung said...

suruh budak tu jadi ikan laga je la weyyy...

Lya Colours said...

x makan kambing
tiba2
xde kaitan kot
hahaha

¶A.K.I¶ said...

sue!~

budak oii...
ni n3 gembala kambing!
mentaliti rendah n3 laen kan...
blurr la tu

¶A.K.I¶ said...

linglung!~

huh! halau je lg baek dr dok menyemak kat kL ni

¶A.K.I¶ said...

lya!~

hahaha.
sme! xmam kambeng

echah mashuri said...

terasa gn echah ke:(

Nur Qistina said...

comelnya kambing2 itu..hehe..
selamat menempuh fasa ke3 ramadhan Aki..^^,

maCy said...

mntak jaga kucing la..hehe

SuRayA^i. said...

sis, seyesly sis mmg penyaba gle ngan ur rumet tu -.-"

Aujinz said...

kambeng panggang sangat sedapppp.. :D

black_mel said...

sob3....sedih baca citer ni..sebab dulu masa aku sek aku x penah dgr/baca..hehe...

ASaDa RyutaRo said...

hohoho.. kaki ngadu domba buat2 cerita ni parah. macam2 cerita boleh d buat.. huh!

pernah kena dengan org yg pandai buat cerita ni dlu.

orang buat kat kita takpe aki, jangan kita yg buat kat orang.. klu kita buat jugak, sama la taraf kita dgn dia..

syaf said...

1st - ko mengembalikan nostalgia cite buku budak2 time kecik2 dulu...trimas

2nd - standard lah manusie aki, x mustahil langsung ade orang cam gituh,...**ko bagik penyepak sikit kat muke beliau,..ngee

nAmA wA jAck ALvin buKAn suPErpoRnstAR said...

ini kisah hidup realit kau kan??

ketingting said...

kambing salai sedap tau aki. hehehehe

dunspeak♥ said...

banyak pengajaran dari cerita pengembala kambing tuh..heee



manusia tiada yang baik..walau selalu mengaji, terjaga auratnya, belom tentu dia baik..opss..realiti..itulah manusia..sukar dibaca dari luaran :)

ieQa sWetLuv said...

jangan sesekali merosakkan kepercayaan org, nanti memakan diri sndri kan merana =)

chentaMAYA said...

jgn egt yg BAIK itu teros BAIK. dan yg JAHAT & didegar oleh kamu JAHAT itu JAHAT. pikir2 kan lah. :)

文章 said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡