Wednesday, August 11

Bersahur Dan Hikmahnya

salam satu ramadhan....




kelebihan bersahur. kenapa ramai di kalangan umat islam terutama yang ada dikalangan kita kita ni [remaja la kot lagi lagi LELAKI ] hehe payah sungguh untuk bersahur. pada aku, aku suka bersahur. sebab aku suka makan. aku mesti makan untuk tenaga keperluan seharian berpuasa. 

dan, bersahur sebelum berpuasa MasyaALLAH banyak sungguh ganjarannya. antaranya ye, yang menarik untuk dikongsi;

  • Umat Islam disunatkan untuk makan sahur sama ada bagi puasa wajib mahupun puasa sunat, sekalipun mengambil sedikit sahaja dari makanan atau pun minuman. Hikmah disunatkan makan sahur ke atas orang yang hendak berpuasa ialah untuk memberi kecergasan dan memperbaharui niat untuk berpuasa pada esok harinya. Orang yang berpuasa dan makan sahur pada waktunya dengan niat kerana Allah, nescaya Allah akan memberikan rahmat dan keberkatan di dalam hidupnya dan inilah kelebihan yang tidak diperolehi melainkan bagi orang-orang yang bersahur sahaja.
  • Perbezaannya jelas terletak di dalam pengambilan makanan sahur yang mana mereka tidak bersahur. Ramai juga yang tidak menyedari bahawa pada waktu bersahur juga adalah waktu yang mustajab untuk berdoa dan Allah SWT tidak akan menghampakan doa mereka.
itu adalah antaranya. ada banyak lagi kelebihan bersahur lagi lagi jika dilewatkan bersahur. maksudnya antara 10 ke 15 minit sebelum waktu subuh ketika bilal sedang membaca ayat ayat Al-Quran. kita mendapat pahala sunat dan afdal makan pada waktu begitu.

tapi, zaman sekarang ni... kawan kawan aku laa.. mostly sahur jam 2 3 pagi. malam malam melepak berbual bual kat mamak ke, warung mana mana ke, makan puas puas sebelum balik untuk kerja atau ke kelas waktu pagi.. tyme tu la sahur pada mereka. [segenlintir ok]

atas alasan malas nak bangun lagi sebab da tido lewat dan dah makan kol 2 3 pagi. kekadang sahur jam 1 pagi. hebat... konpius aku pada mereka mereka yang begini. apa apa pon, yang baik kita kejar dan jadikan amalan dan yang kurang baik kita jauh jauh kan. salam ramadhan semua!!



**images from guggling**


38 comments:

alvin takda umah harga 8juta said...

akibon!!
selamat berpuasa..
jgn mamam tgh hari..
tak elok tau..

Lya Colours said...

selamat berpuasa
jgn google tgk makanan
nnt laparrrr
x tauuu

¶A.K.I¶ said...

bon alvin!~

selamat sambut ramadhan jugak ye...
hehehe...
ye laa...
aki x mam tghari...
mam waktu magrib aje

¶A.K.I¶ said...

lya!~

haa.... ye laa...
tak gugel dah! hhehehe

maCy said...

ak sangke gugel da jd gugling.kui3
fuh, nsb baek sahur, tak rasa rugi sgt :D

wong ah ian said...

jom pakai helmet dan lepak mamak..




owh lupe, aku sahur pagi tadi tapi masih lapa..amacam?

¶A.K.I¶ said...

macy!~

hahahah....
ap la.... gugeling pon bley ap

¶A.K.I¶ said...

ian!~

pakai helmet dan lepak mamak.
waktu ini kah??
waa!

sengal ko!

lalink7 said...

selamat bersahur kpd semua..

black_mel said...

selamat bersahur aki...smlm aku bersahur mamak..terbaik dari ladang..;)

¶A.K.I¶ said...

husz!~

selamat berbuka nanti!
hehehehe

¶A.K.I¶ said...

black mel!~

hahah...
ko bujang...
mamak je la pegi pon..
mne lg

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

pg td kau sahur pukul brp??

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

almk..lupe nk tye, ko leh puasa ke?

MOFASAD said...

kAKI!!
selamat berpuasa..
jgn mamam tgh hari..
tak elok tau..

redNing said...

pas sahur jgn tido plak...xelok

pose ke hri nih???????

echah mashuri said...

aki!smlm xshur pun..xbgn:(

¶A.K.I¶ said...

kamen!~

ak bgn sahur kol 5.
awl aku makan.
hehehe

dem! ak pose laaa

¶A.K.I¶ said...

ferry!~

aissh!
ad yg kne kaki kang!
hahaha...
slmt pose ferry noks~

¶A.K.I¶ said...

redning!~

uishh..
alhamdulillah tyme ni msh pose lagi~
ngee

Nerzhul said...

sahur la best. tido lepas makan lagi syok. hahahha. slamat puasa dan berbuka maghrib nanti.

Hazzy Ishak said...

macam biasalah sahur susu & koko crunch

Aujinz said...

Aki Bun

salam ramadhan.. ko puasa tak?..

meh sahur ngan aku meh..

susu ngan cornflake.. nom nom nom

ketingting said...

tak best sahur kul 2 3 pagi, takde nikmat sahur, takde nikmat puasa woah! sekali sahur nasi dengan ayam 3 pinggan. lalala ~

¶A.K.I¶ said...

nezrul!~

slmt meneruskan ibadat pose yaa!

¶A.K.I¶ said...

hazzy!~

pesal mcm bes lak konye mknan sahur ni!
aisss

¶A.K.I¶ said...

ojin!~

ait..
ak pose la...
pe laa....
nk makan donut la beb!
hahaha

¶A.K.I¶ said...

ketingting!~

eh ko~
itu sahur ke kenduri?
hahahah..
dasat tol mkn

sue@p.l.e.i.a.d.e.s said...

sue sahur ngan buka xde beza... xpenah xselera..hakhak..

slmt mnjalani ibadah pose ;)

dunspeak♥ said...

alhamdulillah, masih lagi rajin bangun sahur.hikhikk..selamat berpuasa ;)

Lovely Bella said...

bella ade gestrik kene sahur gakss..!!! selamat berpose aki.. :)

Hamzah Ian said...

selmat pose!!! lawak la katun ujang tu.. hahaha

Hamzah Ian said...

selmat pose!!! lawak la katun ujang tu.. hahaha

¶A.K.I¶ said...

sue!~

slmt menyambut puasa jgk k~

¶A.K.I¶ said...

dunspeak!~

hhahah...
kne rajin laaaaa

¶A.K.I¶ said...

sis bella!~

owhh...
mkn sahur penting utk yg gastrik~
hehehe...
slmt berpuasa jgk sis~

¶A.K.I¶ said...

hamzah ian!~

yea!! slmt pose k!!

SuRayA^i. said...

hahaha, adehy sis,
gelak guling2 tgk gmba -.-"