Tuesday, August 24

Diet Mengikut Jenis Darah (O)

salam semua....
selamat untuk yang berpuasa... yang tak puasa, pesal ko tak pose!!!?? hummmph!

nak cerita ni, pagi tadi bangun sahur, makan cornflakes dan susu segar. sudah seminggu sahur menu yang sama, kadang kadang makan nasi gak kalu ada nasi dan lauk lebey. so kira untuk seminggu yang lalu... aku mam cornflakes dengan susu segar yang aku beli segelen. [botol yang besar macam sos kenduri tu..]

tapi sejak sehari dua ni... lepas je sahur, mesti perot meragam. susu sejuk kot, perot terencat sebab tak minum air panas pagi pagi. ada ke sebab macam tu? hummmm.... [tu tanggapan semalam semalam] dan pagi ni jadi lagi sakit perot tak hengat. kalu sakit saja tak pe. ni abes..... [hehehe pas makan kua, leceh la!!]






so aku pon terdetik nak cari apa punca sebab seingat aku dulu la, tyme sekolah ada tertengok wanita hari ini, diet mengikut kumpulan darah. yang aku engat kumpulan darah O ni kena makan daging dan tak boleh minum susu. hurmmm.... maka google dan keluar la sebaris info ini:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘O’
Dr. Peter J.D´Adamo menyarankan agar pemilik darah jenis O lebih banyak mengambil makanan berprotein tinggi, mengikut diet rendah karbohidrat dengan pengambilan ikan atau daging (kecuali daging yang diolah) serta sayur-sayuran yang banyak, telur dan kacang namun menghindari produk susu dan gandum. <--- ciri ciri takley membesar Beliau turut menyarankan agar pemilik darah jenis ini menghadkan pengambilan buah-buahan. <--- faveret la buah... sedap taw

Pemilik darah jenis O harus menghindari semua jenis bijirin, pasta dan nasi. Dr. Peter J.D´Adamo turut menyenaraikan jenis makanan yang perlu dihindar seperti sayur brokoli, sawi, taugeh, terung, cendawan, dan kentang. Bagi pemilik darah jenis ini, telur, susu, gandum dan kekacang tidak diperlukan memandangkan tubuh telah mendapat khasiat daripada sumber daging.
Ciri khas golongan darah O:
  • Memiliki sistem imunisasi tubuh yang lebih tinggi berbanding golongan darah jenis lain
  • Mudah mengadaptasi berbagai makanan
  • Untuk mengatasi tekanan, disarankan melakukan aerobik
  • Dianjurkan untuk mengambil makanan berprotein tinggi dan rendah karbohidrat, seperti daging, buah-buahan, ikan, sayuran
  • Berisiko terkena radang dan kerosakan organ seperti arthritis jika makanan yang diambil tidak bersesuaian

Menu diet yang dianjurkan:
Sarapan : Dua potong roti bakar lapis mentega dan sebiji pisang
Snek : Teh herba
Makan tengahari: Sepotong daging panggang, salad bayam dan epal
Snek : Sepotong kuih
Makan Malam : Sepotong daging lembu dan asparagus yang direbus, kentang rebus, buah-buahan dan teh herba 

sumber: suhaimy.org
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Hahhh, patot laa aku makan nasi 3 pinggan pon lapa balik!! hehehe.... tapi nak makan apa. makan roti tak boleh makan pasta tak boleh. takkan makan daging aje.. eh tapi betul tau, kalu aku makan daging banyak dalam sehari, sistem pencernaan aku boleh berfungsi dengan baek. sehari sekali buang. padahal selalunya diet kita dielakkan untuk makan daging kerana daging susah dihadam. haa, ini kelebihan orang berdarah O. 
Patot la lepas aku makan nasi aku buang, makan je buang, makan je buang. sebab makanan tu bukan untuk diserap dalam badan. patot la tak membesar. tapi aku nak makan apa bagi kenyang dan membesar? susu takley, nasi takley! adess.. fenin!

37 comments:

Lya Colours said...

aku x tau aku darah apa
darah ikan kot
hahhahaha

¶A.K.I¶ said...

lya!~

ngee!!
ok la kot...
ko ske berenang?
mujor bukan darah ular...
nanti asik tukar kulit aje!!

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

org yg darah O ni kan jenis MAGING..kl bukak balik buku sains derjah 4, MAGING = makan daging = karnivor = bukan mamalia..ko karnivor ke??

juliet. said...

laaa. takde darah AB kee? huhuuu

echah mashuri said...

ak darah ape ekkk?ahhaa

redNing said...

wehh aku drh AB cmne plak dietnya

Hazzy Ishak said...

tapi semua tu aku suka wey,
takkan hari2 nak jadi kambing je.
haha

hari ni nak try pecal la..

black_mel said...

untuk darah jenis K lak camner?
apsal semua2 kena daging...kopak poket kalau nk diet ikut dr tu..

Aujinz said...

Aki Seng..

aku dari start awal posa sampai ke hari nie.. sahur ngan susu ngan cornflakes gak.. ok jer..

ngengade perot ko..:))

~AmyLiana8886~ said...

akak xtau darah jenis apa aki..cmne ek? nk cek takut..hihi

~AmyLiana8886~ said...

akak xtau darah jenis apa aki..cmne ek? nk cek takut..hihi

tim said...

sebut pasal darah
semalam aku tak dapat derma darah
sebab darah tak cukup oksigen
ciissst...

zella y said...

sis xtau la sis drh ape...
ala...klu tau sure boleh buat diet ikut darah ni.. ;(

maCy said...

pemilik darah o. oh tidak mampu! mahu nasi! ;D

dunspeak♥ said...

diet untuk golongan darah B ada x??hehehe

khai said...

aku pon tak tau aku darah jenis ape. wakaka

Mieza vs Rory said...

klu yg xder darah cane lak?

¶A.K.I¶ said...

kamen!~

tak yah la ko nk wat teori songsang kamen oii!!!

¶A.K.I¶ said...

juliet!~

ooo... anda ab yeee

¶A.K.I¶ said...

echah!~

bek hg cek...
kang darah hijau bahaya tu

¶A.K.I¶ said...

redning!~

ooo... AB lg...
nk diet ke wehh??

¶A.K.I¶ said...

hazzy!~

wehh2!!
kambing tak mkn daging kot!!
ko ni~~
pecal.... ummm... xsdp!

¶A.K.I¶ said...

black mel!~

ko bkn darah M ke beb?
tu pasal!
daging mahal kot!!!

¶A.K.I¶ said...

ojin!~

ahh....
ko apa...
darah spesis katak....
ak tak

¶A.K.I¶ said...

sis amy!~

ler... cek darah takot...
lek ler sis~~
xmkn org la doc tu~ huhuh

¶A.K.I¶ said...

tim!~

cop2! pe mksd dgn darah tak cukup oksigen??

¶A.K.I¶ said...

sis zella!~

anda pon xtaw ke darah ap?
iskk

¶A.K.I¶ said...

dun speak!~

ermm... manja2!!
huhuhu

¶A.K.I¶ said...

khai!~

hehehe...
ko spesis darah ikan kot~
geng lya~~

¶A.K.I¶ said...

mieza!~

oohh.. itu spesis tak de perasaan seperti ko! hehehe

army4war said...

tak pernah check darah jenis ape.. teringin gak nak check.. nk tau diet yg sesuai hehehe

¶A.K.I¶ said...

mira!!

heheheh...
ko ni da bertahun idop xkn xpenah!! wooo hebat2!!

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

untung orang yang darah nya campur campur

Nur Qistina said...

sape darah O boleh kawan..
darah AB takleh kawan..hahaha..

tim said...

ntah akak nurse tu
masa dia letak setitis darah aku dalam air kaler biru tu (dipercayai iodin),darah tu tak tenggelam.darah tu timbul naik.so, tanyalah..'apa problem misi?'

dia cakap 'darah tak cukup oksigen'

aku pun "oowwh.." je..tak tau apa benda hehehe

lalink7 said...

aki..
gimme 5..sis pun darah 0..darah orang yang pemurahh..hehehe..

camtue ke dietnye ? cam pelik jee..hehe

文章 said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡