Wednesday, June 30

Dugaan Datang Lagi

Assalamualaikum...






selamat pagi dan selamat melakukan ibadat kepadaNya ye kawan kawan semua. aku terus bersyukur kepada Allah atas nyawa yang masih di pinjamkan kepada aku sebagai hambaNya di muka bumi ini.

lepas satu cobaan kepada satu cobaan. Alhamdulillah... itu tandanya Allah SWT sedang menguji dan menilai kebolehan aku sebagai salah satu hambaNya. Allah ternyata menguji dan membantu dalam apa jua keadaan. kalu dalam kehidupan ada pincangnya... dalam kerja ada penyelesaiannya. Dan sekarang beginilah sebaliknya.

aku nak merungut. aku nak memberontak. aku nak meroyan! tapi aku ada agama. aku ada yang memerhati. buat apa aku membazir masa dan merugikan tenaga sedangkan aku mampu berdoa agar Allah sentiasa mempermudahkan segala urusan aku walaupon berbagai ragam manusia cuba untuk menjatuhkan aku. 

sekarang perjalanan ibadat fardhu kifayah aku terganggu lagi dengan cubaan cubaan yang sangat mengarut dan nonsense. tapi takpe, aku kuat sebab agama aku. aku kuat sebab famili aku. dan encik rescue ranger juga pesan... "semua cubaan daripada manusia manusia itu terutamanya dari kafir yang laknatullah, semuanya datang dari Allah. doa aje... Allah ada..."

berlari jauh sekali pon untuk hilang dari masalah takkan mampu, andai kita tak hadapi dengan ikhlas. orang kata lagi besar dugaan dan cabaran lagi lagi dalam ibadat yang dituntut, lagi maha hebat ganjaran. tapi aku tempuhinya untuk mendapat ganjaran di akhirat kelak dan bukan ganjaran untuk sementara. aku harap korang korang dan anda anda semua mampu doakan yang baek baek aje untuk kita umat islam ni. 

aku sentiasa berdoa agar sekalian umat islam tak kira di mana juga akan dilimpahi rahmat dan sentiasa diberi hidayah oleh Allah SWT. dan harapan aku juga agar aku dikuatkan dengan iman dan hidayah supaya aku mampu bertindak waras dan bijak terutama menghadapi musuh dalam lipatan. 
wallahualam



penamat post ini: nak cerita terang terang tapi luahan dalam alunan ayat yang berkerawang





19 comments:

Hazzy Ishak said...

pe kes ni babe? ada masalah negara yang tak boleh diselesaikan ke?

¶A.K.I¶ said...

hazzy!~

hummm...
payah tok diselesaikan..
kes dalaman la beb

redNing said...

kat mana2 pon ada je manusia yg dengki...nk mnjatuhkn org lain....sabar k

zella y said...

sabar tau aki...
pae2 hal pun biarla org wat kite...
kite plak doa banyak2...
doa org yg terianaya ni insyaallah di makbulkan...

echah mashuri said...

xpe2...sabr je neh,,,chaiyokk!huhuh

ieQa sWetLuv said...

sebab tu kena kuat untuk hadapi masalah, mohon kepada Allah agar diberi petunjuk, dipermudahkan urusan..sejauh mana pun kita larikan diri dr masalah lambat laun kena jugak hadapinya kan =)

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

waah.. ai laik

setiap dugaan tu ade kebaikan yg tersembunyi kan

Aujinz said...

owhhhhhhhhh...

semoga hang baik baik slalu...



[..amacam.. baik tak aku hari nie?..]

Farid MOFASAD said...

ermm...
aaaa....
ooo...

¶A.K.I¶ said...

redning!~

yup.. saba je yg mampu

¶A.K.I¶ said...

sis zella!~

yup2!
thx sis.... =)

¶A.K.I¶ said...

echah!~

yaa..ganbatte!!

¶A.K.I¶ said...

ieqa!~

nak setel cpt pon ttp lmbt...
jadi..
jus wait n keep pray...

¶A.K.I¶ said...

kamen~!

kan kan...
kadang kadang terpikir gak...
bila nak bahagia aje...
tapi mst tak bley...

¶A.K.I¶ said...

ojin!~

hahahah...
baek!!
thx bro

¶A.K.I¶ said...

farid!~

ko kopi pess komen ak!
cesss

ALYN_C3N1 said...

nape nie aki??...tue la ingatkan tadi nk citer dah..

¶A.K.I¶ said...

alyn!

hehehe.. xde pape...
dugaan mencari rezeki barangkali

rATu kEBaYA said...

ape kes ni.. masalah tol..