Tuesday, January 26

Kesan Kasut Tumit Tinggi


[wedges aku lebih kurang macam ini. tapi kayu tapaknya]

As salam,

aku bukan apa.. sepanjang seminggu pasar malam sampai empat kali. dua kali di salak tinggi sekali di nilai dan di desa pinggiran putra tu. erm yang dekat rumah aku tak pergi la sebab pasar malam tu macam segan segan aje nak idup. so aku selalu singgah pasar malam salak tinggi dan nilai. ikot orang lagi pon. dan pergi mesti la lepas waktu kerja.

silap hari, aku pakai kasut tumit tinggi pergi ke tempat tempat itu. ada hari aku pakai sandal saja ke opis, maka kaki tak sakit la kan. tapi seyes! aku pakai kasut tumit tinggi pon 3 inci kaki jalan sangat lenguh. selalu jugak pakai kasut jenis wedges tapi tetap tinggi! hahah... reseach reseach menggunakan google dan yahoo. melihat kesan kesannya. rasanya ramai jugak yang tahu tapi percayalah kerna ramai jugak yang tahu tapi buat buat tak tahu.


[klik rajah untuk lebih jelas]

"Kasut tumit tinggi memberikan tekanan pada lutut dan kajian dilakukan Persatuan Ortopedik Kaki Amerika Syarikat menyatakan bahawa seorang wanita yang mengenakan sepatu bertumit tinggi sekurang-kurangnya tiga sentimeter (sm) akan meningkatkan tekanan pada lutut sehingga 26 peratus. Keadaan ini akan mengundang penyakit osteoporosis dan penyakit sendi. Malah, ia juga boleh mengakibatkan rasa sakit pada kuku, bengkak jari kaki sehingga menjadi radang kulit, menyebabkan kesakitan pada punggung dan inflamasi pada tendon sehingga mengundang kesakitan pada bahu, lutut, siku, pergelangan kaki juga tangan."
[artikel dari blogger INI]

"Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) S. M. Mohamed Idris berkata, kasut tumit tinggi direka untuk menolak dada ke depan dan punggung ke belakang sehingga spina dan pinggul terkeluar daripada kedudukan asalnya dan menimbulkan masalah kesihatan bukan sahaja kepada kaki tetapi keseluruhan badan. Katanya, CAP juga mendapati kasut tumit tinggi jika dipakai terlalu lama boleh menyebabkan kencing tidak lawas, masalah belakang dan tulang pinggul."
[sumber di SINI]

penamat post ini: sedang berfikir fikir... lepas ini kasut tinggi yang ada nak buat apa.. pakai ke simpan....


27 comments:

Nini teDDylicious said...

komen dulu ah, baru bace..

lalalalala..

Nini teDDylicious said...

yesss!!

tata bullet!!

Nini teDDylicious said...

owh..mmg sgt laa menyakitkan kalau pakai wedges, heels atau stiletto lame2..

sgt hell!!

¶A.K.I¶ said...

nini!~

cehh ko datang2 tros komen ea.. da skunk baca!!!

¶A.K.I¶ said...

nini lg!~

hell kn rce!! nyesal woo pkai kst tgi2!! hahah

BULLET said...

entry pasal kasut ni yang gua lemah ni...malas nak komen...no komen...

¶A.K.I¶ said...

bullet!~

ahhaha.. kes pmpuan la... huhuhu

♠♥♠ayudeadwish♠♥♠ said...

APE BESH KAI HIHEAL~
AKU GI KEJE PON KAI SLIPER JE BEB~
SLAMBER JE~

aDieyZa said...

mmg dh tau ttg hal ni.. then mmg dh start kurangkan pakai heels.. pakai bila ada dinner or kenduri jer..

Si budak Aboi said...

emm pki kasut biase aje aki!

░♥si lampu neon♥░ said...

hehehe belasah jer..nak cantik nye pasaiii

¶A.K.I¶ said...

ayu!~

hehe... ak klu ad perhimpunan xley dok pkai slipa... tp mggu ni ak pkai slipa! ahhaha

Hazzy Ishak said...

i dun care...ttp pakai gak..hehe

well, masih mencari flat shoe yang cantik2

¶A.K.I¶ said...

adieyza~

huhuh.. owh! thx drop by!

¶A.K.I¶ said...

aboi!~

ahhaha.. baek bro!

¶A.K.I¶ said...

neon!~

2 la.. kadang2 ak sauk gak! ahhahah.. tp skunk x!

¶A.K.I¶ said...

hazzy!!

alaa.. nk cantek... crocs ok! hahha

SuRayA^i. said...

sy lbey suke pkai slipar!~
eheh! XD

Miss Nurul said...

2,3 inci cun apa...hehehe....

deusXmachina® said...

pakai selipar sudah
erk888

btw thanx aki coz hadiah rm10 telah pun diterima oleh aku
erk888

Koyuki said...

paling syurga pakai sneakers dan selipar jepun
tapi time rasmi pakai highell(hahaha) berinci-inci..memang cecah atap la tinggi..kehkehkeh

¶A.K.I¶ said...

sue!~

2 laa..pkai slipa je

¶A.K.I¶ said...

miss nurul!~

hahaha.. mmg la cun.. pastu sakit!

¶A.K.I¶ said...

deus!~

hahaha.. sme2!!

¶A.K.I¶ said...

yuki!~

kre ko pkai gak kn2 highHELL 2?? hahahahah

nursarah said...

aku tak reti pakai...10 minit je leh tahan..wakaka!

¶A.K.I¶ said...

sarah!~

hahaha... ok la.. bley try g beb!