Thursday, January 28

Kelebihan Bismillah

 
KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH

1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail.

2. 'BISMILLAH untukmu dan umahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam. ' (Hadith Qudsi)

3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.

5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid , maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6. Jumlah huruf dalam BSMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19 (Muddatsir:30) .Ibnu Mas ' ud berkata: ' Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari. '

7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, ' Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya. '

8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.

10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala.

11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.




penamat post ini: dimulakan dengan BISMILLAH disudahi dengan ALHAMDULILLAH

28 comments:

BULLET said...

info yang bagus

Frodo Baggins said...

kesimpolannya, memulakan segala sesuatu dengan bismillah ...

sambil menyebut dalam hati "dengan nama Allah yg maha pengasih lagi maha penyayang ..."

>>__<<

Uruchimaru @ kf said...

Bismillahirrahminrrahim!

bagus n3 ni!

Nini teDDylicious said...

alhamdulillah..

bertambah ilmu aku..

psst : cube kau tules bismillah ngan alhamdulillah dalam jawi ki..aku nk tgk tulesan jawi kau..

:P

Adya A. said...

terima kasih dengan perkongsian maklumat bergune ni....

¶A.K.I¶ said...

bullet!~

iyaahh!!

¶A.K.I¶ said...

frodo!~

betul2... mulut ckp bahasa arab.. niat dalam hati bahasa kita paham kn2??

¶A.K.I¶ said...

kf!~

thx kf!

¶A.K.I¶ said...

nini!~

hurmm.. akan dipertimbangkan! hahaha

¶A.K.I¶ said...

adya!~

sama2.. jempot datang lagi ok~

Koyuki said...

bismillahirrahmanirrahim..

nyum2..(bunyi makan dengan sopan)

burp!!

alhamdulillah...

♠♥♠ayudeadwish♠♥♠ said...

bismillah hirohman ni rohim~

tgk~aku nak komen pon baca bismillah dulu~
baek tak aku?

SuRayA^i. said...

wah rjin gle aki cri psl nh =)

¶A.K.I¶ said...

yuki!~

alamak!
da mkn tp x bce bismillah!!

¶A.K.I¶ said...

ayu!~

ye.. BAEK! hehehe

¶A.K.I¶ said...

su!~

my fren bg.. so kte share.. =D

baincardin said...

thank you for sharing Aki ^_^

ALYN_C3N1 said...

thanks aki...kurang2 dpt la kita semua amalkn..k

¶A.K.I¶ said...

bain!~

iyah!! suka dapat share info ini dgn sume orang!

¶A.K.I¶ said...

alyn!~

sama2!! =)

~0~ said...

thanks aki

deusXmachina® said...

Terima kaseh Ustazah Aki!!!!!!!!!!!!!

cik ian@aH Lian~ said...

sebab tu buat apapun
mulakan dengan Bismillah, kan...
baru berkat!

Moon Death Spell said...

setelah aku tinggal lama adik aku yang SHUMEL ini.. jadi begini ye..
alhamdulillah

¶A.K.I¶ said...

~0~ dan deus!~

ahaa... sama2 lah...

¶A.K.I¶ said...

cik ian!~

i2 sangat2 betul.. da sudah.. ucap alhamdulillah....

¶A.K.I¶ said...

cik bulan!~

alaa.. aki msh macam dl... hehhe

Tendou Sani said...

menyebut nama Allah dgn rsa keinsafan dan takut akan azabnya...menyebut namaNya dan mengingati segala dosa...so, bertambah khasiat la bila baca bismillah...:)