Wednesday, February 3

cerita ini... BERI KESAN PADA AKU!


Allah tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah


Seorang Executive muda yang berjaya sedang memandu disebuah perkampungan di pinggir Bandar. Ia memandu agak laju dengan sebuah kereta Waja  yang berprestasi tinggi yang baru sahaja dibelinya.

Sambil ia memandu  perlahan-lahan ia sedang memerhatikan   seorang anak kecil dicelah-celah kereta yang diletakkan ditepi jalan, ia memperlahankan keretanya untuk melihat sesuatu yang difikirkannya.  

Seelok-elok sahaja kereta Waja tersebut melintasi kawasan tersebut; anak kecil tidak kelihatan tetapi seketul batu dilontarkan tepat mengena pintu disebelah kanan kereta Waja tersebut. Apalagi Executive muda tersebut menekan brek sekuat hatinya dan berundur ke tempat dimana Anak kecil tadi berdiri.  

Dengan marahnya dia keluar dari kereta terus meluru ke arah Anak kecil, menarik tangan anak kecil dan menghempasnya ke kereta yang terletak ditepi jalan dan terus memarahi Anak kecil tadi. Kita selalu kasar... siapa kita?  

"Apa ni ? Siapa awak ? dan apa ke jadahnya awak berada disini ? Itu kereta baru, mahal dan susah nak baiki ? Awak tau tak ? Kenapa awak buat ini semua ?" jerit Executive tersebut..  

Anak kecil itu tunduk sedih, sayu dan memohon maaf ; "Saya meminta maaf Pakcik, Saya tak tahu apa patut saya buat," ia merayu "Saya melontar batu kerana tak ada orang yang berhenti disini apabila saya panggil". Dengan linangan air mata ia menunjukkan ke satu sudut yang tidak jauh dari situ.  

"Itu abang saya, ia jatuh dari kerusi roda dari tebing di sebelah dan tak ada orang yang dapat mengangkatnya kembali. Boleh tak Pakcik menolong saya, ia cedera dan ia terlalu berat untuk saya."  

Dengan rasa terharu, Executive muda tersebut melepaskan anak kecil tersebut dan terus mengangkat abangnya dan meletakkannya kembali ke kerusi roda. "Terima kasih, pakcik.. Saya doakan pakcik selamat dunia dan akhirat."  

Tak dapat digambarkan dengan perkataan, Executive muda hanya melihat dengan sayu, Anak kecil tersebut menyorong abangnya yang cacat dan cedera pulang menuju ke rumahnya. Anak sekecil itu boleh mendoakannya akan kesejahteraan hidupnya.  

Executive muda tersebut berjalan perlahan ke arah kereta, WAJA kemek teruk tetapi ia membiarkan saja tanpa dibaiki. Ia mengingatkannya bahawa kita tidak perlu berkejar-kejar dalam kehidupan ini sehinggakan seseorang melontar batu hanya kerana hendakkan perhatian.







penamat post ini:
Pengajaran
Allah tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah,
bersuka-ria tanpa kesedihan, Panas tanpa hujan tetapi
ia memberi kita kekuatan, menenangkan kita semasa
kesedihan dan menunjukkan jalan yang sebenar-benarnya.
Janganlah kita sombong dengan kelebihan yang sementara.

34 comments:

Nini teDDylicious said...

komen dulu bley..??

hee..

Nini teDDylicious said...

yes!! petame!!

tata bullet dan ayu!!

~AmyLiana8886~ said...

best citer ni aki..ye byk bg pengajaran pada kite..

Nini teDDylicious said...

okeh..

bagus pengajarannya..

oleh itu, bersusah2 laa..

kedai fatimah cantik sudah cukup memadai..

jgn kau meminta2 sec rec..

BULLET said...

nini...ko komen dulu ye baru bace? hampeh ko...

¶A.K.I¶ said...

nini!~

ko msk2 belog ak tros komen ea??? boleh g2 ea? isk3!!

ak nak my mom chiken rice laa.. eah3!! bley nini ea...

¶A.K.I¶ said...

amyliana!~

aki ske cete ni.. glad amy ske gak~

¶A.K.I¶ said...

bullet!~

ko pon komen dl kan?? br ko klu nk bce.. jap g br bce kn2??

ahchOng's said...

haremmm..3 kali aku baca..aku maseh kureng ngerti!!

¶A.K.I¶ said...

acong!~

adoiii aii ko!! btl bengap mentega!! tepu da ko ni!

♠☠♠ayudeadwish♠☠♠ said...

nape aku tak komen lae?

♠☠♠ayudeadwish♠☠♠ said...

sengal ko nini

♠☠♠ayudeadwish♠☠♠ said...

ah chong~
maksudnyer~ Allah tu maha adil~
tiap perbuatan kita tu ader pembalasannyer~

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

kereta waja yang beprestasi tinggi?hahahaha..klakar la ayat tu..
btol2..aku terharu beb baca cite ni..makan dalam

¶A.K.I¶ said...

ayu!~

wahhhh... ko xlmbt pon laa.. heheh.. ak je terpublish n3 ini!

¶A.K.I¶ said...

xtionkamen!~

wehh awal ko blk skola ari ni... ok2, amk pengajaran k!

syaf said...

clap clap clap...
cite yg sagt best...terharu yerk

hurm betul, kekadang kite dah rase kite cukup bagus sampai kite lupe... budak itew pun sgt kasihan kan

syaf said...

clap clap clap...
cite yg sagt best...terharu yerk

hurm betul, kekadang kite dah rase kite cukup bagus sampai kite lupe... budak itew pun sgt kasihan kan

¶A.K.I¶ said...

syaf!~

clap2?? smpai 2x pos.. hehe.. baek2!

Ms.Independant said...

sedey plak bace entri ni. Isk.
menginsapkan...

:)

nursarah said...

huhu! itulah pengajarannya.. terbaek!

Frodo Baggins said...

eh, wa x komen lagi daaa ...
kesimpulannya, org besar/ dewasa
x patut marah bebudak kecil camtu
kan kan kan??

napa x angkut budak n abang tu
balik umah sesama? tolong hantarkan

>>___<<


kita hanya hamba, xperlu riak
and takbur.

hisham said...

salam...tepuk dada tnye iman....

deusXmachina® said...

hidup ini memang tak akan susah
bila rasa susah
janganlah berputus asa
marilah kentut
kentut bukan boleh dipaksa
kentut tidak boleh ditahan

jap














prottttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt

¶A.K.I¶ said...

ms indipendent!~

yup.. ia menginsafkan...

¶A.K.I¶ said...

sara!~

yahh... terbaek!

¶A.K.I¶ said...

frodo!~

sbb ko lmbt.. ap la frodo...
ermm.. stuju2... jgn riak dan takbur~

¶A.K.I¶ said...

bro sham!~

stuju3!!

¶A.K.I¶ said...

deus!~

woiii ko!!
wat onar kat belog ak.. abes bau cencalok! busuk laaar!!

¶A.K.I¶ said...

yang ni ke 30.. hihi

Uruchimaru @ kf said...

sbb itu ade syurga neraka..!

¶A.K.I¶ said...

kf!~

iyahh... ad utk yang baek dan yang jahat...

Ah Fatt said...

insaf2

¶A.K.I¶ said...

apatt!~

ha.. insaf jgn skejap je~