Wednesday, November 10

Pengawas Ke Mawas

salam...

kredit to google search

kusyuk membaca satu satu cerpen dalam penulisan2u. terimbau terus pada suasana sekolah menengah tahun 2002 2003. hahaha... banyak sungguh kenangan manis masam masin yang terimbau. hampir 5 tahun aku tak jejakkan kaki di sekolah menengah itu. walaupon dalam taman perumahan aku jugak.

membaca cerpen tentang cinta zaman remaja. cinta rakan sekelas. antara pengawas dan mawas, hahah memang seronok.

teringat aku zaman memegang jawatan yang memerlukan pakaian unifrom berbeza dengan pelajar lain. kalu sekolah lain pengawas biru dan pustakawan hijau. tapi kami kena berpakaian ungu, cantek. aku sukakan ungu tapi memang payah nak cari match dengan kehendak sekolah. waktu perhimpunan pagi dan rehat waktu ditunggu tunggu. kalu pagi jaga pintu utama... boleh main main mata dengan pengawas itu. [ehem ehem kekasih zaman sekolah la tu] hihi.

waktu rehat pulak tengok jadual. harap dapat sama sama bertugas. lagi lagi port terceruk. senang siket nak berdating. haha... bila terkenang balik zaman sekolah tu... ooohh rindunya. bergaduh bermasam muka... menjerit berlari keriangan... memang indah. i wish.... mereka mereka juga merindui aku seperti aku merindui mereka.

dua tahun itu memberi erti persahabatan. latihan teater kemerdekaan. pertandingan zapin untuk hari guru... [keh keh keh klaka wehh aku masuk zapin! ouh!] berdate sampai jadi isu di kalangan guru guru, ahaa jangan ingat cikgu cikgu aku dulu tak amik port gossip cinta budak budak. aku sekali kena tempias. cikgu HEM [hal ehwal pelajar] sendiri jumpa aku cakap stetmen yang memilukan. huhuhu kes pakwe yang tak cukup umor dari kita  pastu aku pindah sekolah dia kapel dengan orang lain. owhh time dengar dari mulut cikgu tu aku sesak nafas! yela... aku dapat tahu dari cikgu bukan budak budak~ hebat kan... hahahah... cinta zaman remaja... [tapi tyme tu aku menafikan pertuduhan cikgu menyatakan aku kapel...]

kerana cinta itu la... pengalaman untuk masa kini dan hadapan. pengalaman mematangkan mengikut peredarana umor dan juga masa. jadinya. kepada pelajar pelajar yang masih memakai uniform ke sekolah anda harus belajar semua itu [pengalaman pengalaman yang baik la kan jangan yang buruk keh keh keh] untuk dibawa pada alam dewasa dan alam bekerja.

untuk pelajar pelajar yang dah tak pakai uniform, dah lepas satu azab alam persekolahan dan kini menikmati suasana kampus, alam pra-dewasa dan cintan cintun... takpe, asal jaga batas dan tingkah laku. tiap tiap sem dean's list~ enjoy... kerana bila sekali anda masuk dalam alam pekerjaan. suasananya adalah berbeza. berbeda antara alam persekolahan dan zaman kampus. tapi ia sesuatu yang bagus kerana sesuai dengan peredaran umor dan kehendak kita. tapi, aku merindui zaman sekolah~~~ 



35 comments:

Lovely Bella said...

huhuh aku pengawas yg baju hijau jerk.. huhuh

¶A.K.I¶ said...

sis bella!~

owhh... librarian!~
mesti suke membaca~

Lya Colours said...

aku pengawas sekolah rendah
baju kuning
gila x fun
pastuh pengawas perempuan yg pakai tudung, wajib lipat tudung
gila hodoh muka aku
mcm apa agk nya

Eazy Izzuddin said...

rindu zaman skola kot
dah bertahun tinggal...
bro dulu pengawas perpustakaan hehe
:P

¶A.K.I¶ said...

lya lya!~

ahh aku taw aku taw~

mest macam donut kan kan kan!!
keh keh keh!
pengawas wane kuning ea...
ak skola rendah librarian~ ijau!

¶A.K.I¶ said...

bro eAzy!~

uniform berbeza gak dr budak budak lain kan kan~
hahaha...
aki skola rendah pustakawan..
awl2 tingkatan pengawas...
akhir2 tgkatan.. mawas~ hahaha

ahchOng's said...

aku dulu pengawas tandas perempuan jaa..

¶A.K.I¶ said...

ah cong!~

kemunculan khas! keh keh keh!
spa2 rindu mangkok ni da kembali dgn kelucahannya!

ang cong!~ ak taw da..
dok jadi cleaner tndas pmpuan ja~
tak bergaji janji puas! ces

tim said...

aku dulu pengawas pakai baju biru.
tiap2 minggu jadi mc di perhimpunan

Aujinz said...

Aku dulu pun pengawas gak..dari sekolah rendah sampai menengah..

tapi pengawas yang mawas..
pengawas ape tolong kaber line member isap rokok..

syufaa said...

suka zaman sekolah..sebab saye masih muda waktu itu..err.. =_="

aku zaty said...

erk! Aki dulu pengawas ehh?
hahaha! macam tak caye jep..
ngee~ >,<"

zaty penah tertangkap chentan ngan sorang pengawas dulu.. tapi tu dulu la~ hee~

hiro said...

gua xpernah jd pengawas..sob2

echah mashuri said...

aku sedih sbb ak pakai baju putih je time skola mngh...tp ak pgwas ohhh time skolah rendah..miahaha...*nak jugakkkkk

Nur Qistina said...

nama siapa? kenapa lambat? mana nametag?

oh! tak suka pengawas...grr...haha..=p

redza said...

budak kecik pon cikgu amik jdi pengawas hmmmmmmm

Koyuki said...

waktu sekolah adalah sangat best kerana jadi ketua pengawas. haha

¶A.K.I¶ said...

timtim!~

ermm aku lak kan...
mc tiap ari rabu~
kne speaking~~ T_T

¶A.K.I¶ said...

ojin!~

ala lek la...
geng ngn ak...
mawas yang slmt kan member dr spotcek! rehat awal... [ak skali join..] blk awal [ak pon sama] hahahha

¶A.K.I¶ said...

syufaa~

btl2~
skola je rasa muda kan! >_<

¶A.K.I¶ said...

zaty!~

hehehe... sbb aki terjal beno~
xde ciri2 pengawas.. mawas mmg ad hahahah

¶A.K.I¶ said...

hiro!~

sbb tu lu otai lucah2 kan...
[mcm xde kaitan je]

¶A.K.I¶ said...

chah!~

wes... rce la gak kan kan...
hahahhaha

¶A.K.I¶ said...

qistina!~

wow!! mst slalu kena!
hahahhaa

¶A.K.I¶ said...

redza~

red~ ayat ko kejam sgt!!
huh

¶A.K.I¶ said...

YUKI!~

perghh! yuki lagi otai!!
kental2~
ak gak yg picisan

tim said...

kena speaking..?? eleh cakap je ko nak cakap ko terer cakap english
kahkahkahkahakahkah

maCy said...

macy pakai bju ungu jugak siap skola kasitau kedai mane na bli kaen. keh2

¶A.K.I¶ said...

tim!~

dah! org laen xnk~
alaa ak pon bce teks aje!
ahahha

¶A.K.I¶ said...

macy!~

sme la kte!
tahun pertama tu skola belikan kaen sume...
lepas tu kne cari sndri kan..
tu ad yg x sme!
huhu

SZ said...

kau pengawas ke mawas aki?
hahahaha.

:p
jangan mara...

lalink7 said...

akiiii...

sis rindukan zaman jahiliah sis masa pakai skirt dengan ikat reben merah kat rambut masa tadika..

¶A.K.I¶ said...

mon!~

xpe2... ak bley admit ak adalah mawas~
ahhahaha

¶A.K.I¶ said...

sis husz!~

hah! sonok sgguh zaman tu!

black_mel said...

aki jiwanggggggg....baca cerpen..hahaha..aku pun baca jgk..hehe...