Thursday, April 29

Faedah Mandi... Bahagian 2 (mandi songsang)

salam untuk semua... heheh... sambungan dari entry FAEDAH MANDI [1]. kita da taw da kan ape faedah faedah mandi manda ni... kalu air sejuk sesuai untuk apa.. air panas untuk macam mana punya keadaan dan macam macam la kan... ari ini nak cerita pasal cara mandi plak... heheheh

Bagaimanakah cara kita mandi setiap hari? Kita basahkan dari bahagian atas (kepala) dulu atau dari bahagian bawah (kaki) dulu? Atau kita jirus dari bahagian tengah (badan) dulu? apa cara sebaiknya untuk mandi? korang jangan ingat main simbah air je janji mandi... tapi ada kaedah kaedahnya untuk kebaikan diri kita...



 
MANDI SONGSANG
Caranya ialah mandi dengan cara membasahkan bahagian bawah dulu (kaki) dan kemudian baru basahkan bahagian badan dan seterusnya bahagian kepala. Sistem saraf pendarahan otak akan mengecut kerana siraman air tersebut. Ini akan membuatkan sistem otak akan terjejas. Ia boleh menyebabkan sistem pertahanan badan akan menjadi lemah. 


Ini adalah disebabkan, seluruh sistem hormon dan aliran bendalir dalam badan adalah diatur dan disetkan di dalam kepala. Jadi, cara mandi bermula dari kepala akan memberikan impak yang buruk kepada sistem pertahanan badan.


Cara yang bagus dan lebih dianjurkan ialah, mandi songsang iaitu dengan membasahkan tubuh badan bermula dari kaki dan beransur-ansur membasahi bahagian atas badan kemudian diakhiri dengan kepala.


beberapa kebaikan dan kelebihan mandi songsang atau mandi yang bermula dari bahagian bawah.
1.        Menjadikan pengamalnya awet muda dan fresh.
2.        
Mengembangkan salur darah otak-menjadikan sistem darah di bahagian otak jadi 
         bertambah baik untuk berfungsi.
3.        
Menjadikan sistem pertahanan badan akan bertambah baik fungsinya seterusnya 
         menjana sistem hormon badan dengan lebih hebat untuk tahap kesihatan yang 
         maksimum.
4.        
Mengurangkan tekanan (stress) yang telah dihasilkan oleh otak.
5.        
Melancarkan perjalanan darah.
6.        
Menjadikan pengamal semakin pintar.
7.        
Meninggikan daya ingatan.
8.        
Mengelakkan atau mengurangkan sakit kepala.
9.        
Menjadikan state mood yang tenang dan ceria.
10.     
Menjadikan jiwa sentiasa bersemangat.
11.     
Memiliki daya ketahanan mental.
12.     
Menambahkan semangat berani.
13.     
Menguatkan gusi dan gigi dan banyak lagi yang akan diketahui apabila mula diamalkan.


kalu kita mandi air terjun atau laut pon... kita masukkan kaki dahulu kedalam air kan kan... pastu baru la perlahan lahan badan kita rendam dan akhirnya sampai kepala... dan ceramah motivasi pagi di tv3 dulu pon ada menyatakan hal mandi songsang ini. baek untuk pelajar pelajar yang mau menghadapi peperiksaan agar perjalanan darah lancar dan sekali gus memberikan minda yang cergas untuk menjawab peperiksaan. jadi... selamat mencuba mandi songsang!!



penamat post ini: ini bukan cerita songsang!

24 comments:

¶A.K.I¶ said...

jangan anda yang songsang!!

BULLET said...

ko asek citer pasal mandi je...ko mandi x pagi tadi ni?

cikmemy said...

aha..ni petua kalau mandi pagi n tgh malam kan..aku selalu gak wat..tadelah terkejut kene air sejuk...

ASaDa RyutaRo said...

hoOo.. rupanya nama mandi tu mandi songsang.. heee :P

nice entry! :)

Farid Fernandez said...

aki yang songsang

Hazzy Ishak said...

aku mandi mcam ni,
sebab tak snggup nak curah air yang sejuk atas kepala..he he he

biar kaki kena dulu...

i'msosupernotcool said...

im straight!! lol..

¶A.K.I¶ said...

bullet!~

mandi la bengong!!

¶A.K.I¶ said...

cik memy!~

btl2!!

¶A.K.I¶ said...

asada!~

ko igt mandi ap??
mandi sunat??

¶A.K.I¶ said...

farid!~

farid si mowk yg senget!!

¶A.K.I¶ said...

hazzy!~

ye.... bg otak tak terkejot! haha

¶A.K.I¶ said...

iced!~

gezzz.... ur sure? hahaha

black_mel said...

xpernah buat cara mandi ni..mcm pelik jer..lgpun air pancut dari atas..mmg kena kepala dulu...baru kaki...

♥ciK-t0ge ♥ said...

aKiiiiiiiii!!!!

hehehe...

erKk aLamak..
saLu maNdi guNe sh0wer..
mmG baSah kpaLe dLu...


HuHu...
tiPs betuL eh nie..
kaLo cmNi es0k keNe manDi gaye brU La...
hahaha....


aKiiiiiI!!!!!!

buweK!
:P

Kapten said...

patutlah org dulu2 awet muda n fresh... diorang mandi sungai.. kaki masuk dulu... kecuali mamat yang lompat kepala masuk dulu lepas tu hantuk batu




….KANTOI AKU MEMINATI SESEORANG

¶A.K.I¶ said...

black mel!~

so air pancot 2 ko bg kaki ko kne dl! ahhahaha

¶A.K.I¶ said...

cik togeh!!

waaaa.. rndu anda..
lme x dtg blog aki!!
ngee~~

¶A.K.I¶ said...

bro apatt!~

heh.... yang terjun kepala dl masuk sungai terkena batu 2.. ko ler!!

░♥si lampu neon♥░ said...

baiklah..aku ku songsangkan cara mandianku nnt heheh

aku zaty said...

hoho..
yes! cara mandiku songsang..
hee~

¶A.K.I¶ said...

neon!~

hahaha.. sila2~ jgn ko yg songsang beb!!

¶A.K.I¶ said...

zati!~

hahahahaha.. ayt ko zaty!

wong ah ian said...

basah kaki dulu nanti telo kecut dow...