Tuesday, April 27

Faedah Mandi... Bahagian 1

hye there! as salam dan salam 1 malaysia untuk.... semua aahh... senang siket.. heppi besday tok meke meke yang sambut ari ini.. semoga dipermudahkan la ye segalanya....

Ari ini ari untuk bercerita pasal mandi! hehehe... [sila baca tajuk entry ala ala upin dan ipin!!] untuk kali ini aku akan dedahkan rahsia dan kebagusan bermandi ini... mandi manda ok...mari sama sama kongsi kebaikan ini terutama anda yang lelaki la...[betul ke lelaki tak suka mandi??] erkkk888...


Kajian terbaru berkaitan dengan mandi mendapati ia bukan saja bertujuan untuk membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan stress serta berperanan penting meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine menunjukkan penderita diabetes yang menghabiskan masa selama setengah jam berendam dalam air suam dapat menurunkan tingkat gula darah sekitar 13 peratus. Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air panas dapat memperbaiki kesihatan jantung terutamanya untuk lelaki.Berikut ini disenaraikan beberapa manfaat mandi kepada individu yang mengamalkannya;

Mengeluarkan racun
Mandi air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius membuka ruang yang dapat membantu mengeluarkan toksin. Mandi air panas membantu menurunkan tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar supaya bekerja dengan baik. Waktu yang dianjurkan ialah selama 10 hingga 20 minit.

Stress
Jika anda mengalami stress, mandi air sejuk adalah jawapan yang tepat. Suhu yang dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah Celsius. Mandi air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat menyempitkan darah dan meningkatkan tingkat gula darah. 

Jangkitan kulit
Penyakit kulit tertentu seperti ruam atau gatal-gatal boleh diatasi dengan menambahkan soda penaik (sodium bicarbonate) ke dalam air mandian. Ia bertindak sebagai antiseptik. Isikan air ke bekas mandian dan tambahkan soda penaik dan aduk sehingga rata. Digalakkan untuk berendam selama 10 hingga 20 minit.


campo kan benda ni!!

Selesema dan sakit kepala
Merendam kaki dalam air panas membantu menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang lelah. Masukkan air panas secukupnya dalam bekas sehingga menenggelamkan pergelangan kaki kemudian tambahkan beberapa titis minyak seperti lavender, peppermint atau lemon. Selepas basuh dengan air sejuk. Lakukannya selama 10 hingga 20 minit.

jugak boleh menghilangkan ketuat!! boleh tak??



Insomnia
Merendamkan kaki dalam air dingin sangat baik kepada anda yang mempunyai masalah imsonia atau memiliki masalah tidur. Masukkan kaki sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki lelah, pendarahan hidung, selsema dan sembelit..




penamat post ini: pic credit to google.. jom mandi beb!!

32 comments:

Frozen Angel said...

1st

Frozen Angel said...

jgn lupe utk mndi wajib yer

zella y said...

zella suka mandi n byk lg aktivity yg di buat ketika mandi seperti potong kuku dan sikat rambut...hahhaha

tringin nk ade blk air besar2 mcm artis hollywood tu heheh

BULLET said...

ko kene mandi bunga la aki...bunga taik ayam boleh la ko nak gune

wong ah ian said...

mandi sambil....errr....xde ape lah...babai.

ASaDa RyutaRo said...

woOo.. bagus gak amalan basuh kaki b4 tido sbnrnya ea.. boleh mengurangkan masalah tido. jgn terlebih tido sudeyh..

err.. bukan org yg slalu mandi air panas ni org yg manja ea? keke :P
[kat mana ntah baca benda ni]

lalala~ nyanyi2.. :P

¶A.K.I¶ said...

FA!~

ngeee... anda slalu ea mandi wajib! gagagagaa

¶A.K.I¶ said...

zella!~

tgh mandi potong kuku???
sikat rambut???
waaa

¶A.K.I¶ said...

bullet!

dem.... bga busuk bg ak watpe

¶A.K.I¶ said...

ian!!

ngeee... ak taw ko nk mencarot ap baii!!

¶A.K.I¶ said...

asada!~

eahh?? xpnh taw pon psl 2..

wong ah ian said...

hah hah...aku x cakap pon..ko ni memang otak satu kaler la..

Bro Framestone said...

bro seorang yang malas nak mandi.. malam....

mne leh mandi malam2... krg paru2 berair pulak

BroFramestone Blog

Farid Fernandez said...

mandi tak mandi badan ko busuk gak... hahaha

aku zaty said...

aki,gie mandy cepat..
busyuk2!=)
heheh..

deus X machina said...

aki si busuk yang malas mandi

¶A.K.I¶ said...

ian!~

alaaa....
ak smpaikn ap dalam minda ko...
bkn ak yg kaler... demm!

¶A.K.I¶ said...

bro!~

ayaarrkk!!
mmg la malam xbgs mandi... ap la bro ni...

¶A.K.I¶ said...

farid!~

macam ko ciom aku hari2 je bley taw... nk nipu pong!

¶A.K.I¶ said...

zaty!~

uitt... pg ni da mandi taw!!
ngeee

¶A.K.I¶ said...

deus!~

bukan ptot ko ke yg busuk?

Farid Fernandez said...

busuk~

Lovely Bella said...

satu ari 2 kali jerk mandi ckup x? hehhehe x sempat nak mandi byk kali kalow waktu keje.. hehe salam singgah aki!! meh la singgah sini gaks. :)

¶A.K.I¶ said...

FARID!~

cess!!

¶A.K.I¶ said...

bella!~

hhhehehh....

Frodo Baggins said...

jom mandi sayang ...
x sabar ni ...


>>___<<

Wan Perlis said...

saya mandi sehari 2 kali ja

░♥si lampu neon♥░ said...

urgh aku malas mandi weh hahahah

¶A.K.I¶ said...

frodo!~

erkkk~~

¶A.K.I¶ said...

wan perlis!~

huhuu... normal la 2..

¶A.K.I¶ said...

neon!~

haram ko...
bsuk wehhhh~

black_mel said...

mandi air panas melecur la...mandi air suam la...lelaki x suka mandi??fakta yang salah...